Lektury szkolne
Jakie książki są najbardziej respektowane w szkołach i skąd mamy to wiedzieć? Tutaj dużą rolą spełniają tzw. przedstawiciele handlowi, którzy jeżdżąc po szkołach, przedstawiają nowości, co teraz weszło na rynek. Z jakich książek można zaczerpnąć wiedzę. Wydawnictwa, by zachęcić do kupna książek wprowadzają różne zmiany, przeksztajcają. Wszystko po to, by przekonać nauczycieli i uczniów do ich książek. Atrakcjami mogą być ilustracje, wykresy, tabele, bo sam tekst można powodować, że nauka będzie zniechęcająca i przyswajanie wiedzy nie będzie nam dobrze szło. Kolejnym atutem, wydawałoby się mało znaczącym może być materiał kartek. Czy będą to kartki śliskie, czy matowe. Przejrzystość książki również ma wpływ na to, jak uczniowi będzie szła edukacja. Do przejrzystości można zaliczyć podział na rozdziały, podrodziały, odpowiednie przerwy między tematami, a co najważniejsze zawarcie tytułów tematów. Wszystkie te czynniki ma wpływ na to jak książka będzie przyjęta przez szkołę, dyrekcję i kadrę nauczycieli. Najważniejsza jest jednak merytoryka i to często ona przeważa przy wyborze książki, nawet jeśli dla ucznia jest mało przyjemna do czytania. Ważne, że informacje w niej zawarte są prawdziwe.
Ale w książkach do tych samych przedmiotów informacje są podobne, tylko może bardziej skrócone lub rozwinięte. Czym tak naprawdę sugeruje się dyrekcja przy wyborze książki w celu edukacyjnym. Trzymają się tej serii, z której już wcześniej korzystano. Książki te często przechodzą pewne zmiany, reformy a wszystko po to, by zachęcić klienta do jej kupna. Gdy nauczyciel już się przyzwyczai do danej serii, to ciężko jest mu się „przerzucić” na coś innego. Bo oprócz tego, że czeka go zadanie przekazania wiedzy uczniom, przy czym pomagają mu właśnie książki, to dodatkowo sam musi opanować jej program oraz szybko i sprawnie znaleźć w niej niezbędne informacje. Musi też przekazywać wiedzę w miarę podobnym układzie, by była większa efektywność w edukacji. Zdarzają się sytuację, że nauczyciel decyduje się na zmainy podręcznika. Wiąże się do z dużym ryzykiem, jak wyjdzie jej przyswajanie. I nauczycielowi, i uczniom.